فشرده افکار ودانش مولانا >>> ازخود به طلب هرآنچه خواهی که تویی
هرمزنیک آئین
2020/12/29
ایستگاه 568
پیش نوشت
از زمان ورود بشر از عصر دین سالاری به دوره خرد ورزی نبرد بین دین باوران و داتشگران شروع شده است _ درزمان قدرت یابی کشیش وکلیسا دراروپا ده ها دانشمند ومتفکر دردادگاه های تفتیش عقاید محاکمه وزندان وحتی به مرگ محکوم گردیده اند
در میهن مانیز پس ازتهاجم تازیان برخورد بین دین باوران ومبلغان دینی با دگر اندیشان ازبحث وگفتگو ومجادله آغاز شده ودرنتیجه به حذف فیزیکی اگر اندیشان منجر شده _ اینگونه خذف ها تا قتل های زنجیره ای در سال 1376 نیز تداوم داشته وهمچنان دارد
_ نقد مذهب و دستورات دین تازی ها یعنی اسلام هم اکنون هم جزو خط قرمزهای حکومت ولایت مطلقه فقیه است وهرساله تعدادی به اتهام نقد دین ورفتار حکومت که برمبنای باورهای دینی است تحت پیگرد قانونی قرارگرفته ومحاکمه وبه تحمل زندان محکوم می گردند که یک نمونه آن زندانی شدن سه تن ازاهالی شهر ادب واندیشه می باشد _ حکومت توضیح نمی دهد سه عضو کانون نویسندگان ایران که مترجم ونویسنده وشاعر هستند به چه اتهامی باید درزندان باشند ؟
دراین نوشتار گذر کوتاهی خواهم داشت به تئوری " جبر واختیار " ودرادامه فلسفه علیت ( علت ومعلول ) ودرپایان به چگونگی وچرایی دست آوردهای علمی بشر وارکار افتاده وخارج ازرده شدن تئوری های دینی از چرخش فکری بشر امروز خواهم پرداخت
الف _ جبر چیست واختیار کدام است ؟
توضیح اینکه این نوشته براین فرضیه استوار است که کتاب قران بنا برهمان تعریف های مسلمانان سند ومستند اسلام است .
تعریف جبر: بنا براین تعریف دراسلام انسان تابع جبر است که به آن " قدر وقضا " ( تقدیر وسرنوشت ) می گویند
طبق این تعریف انسانها با تقدیر وسرنوشت ازپیش مشخص شده به دنیا می آیند وطبق همین تعریف با این سرنوشت زندگی کرده ودرنهایت بنا برهمین تقدیر می میرند ؟!
طبق این تئوری انسانها کوچکترین اثری در این سرنوشت خود ندارند وباید تابخ سرنوشت مشخص شده خود باشند !
طبق پژوهش دانشمندان درهیچ مسلک ومرامی درجهان " عقیده به تقدیر وسرنوشت ( فاتا لیسم ) همانند دین اسلام حالت اطلاق ندارد
طبق جبر اسلامی سرنوشت انسان درخوبی ویابدی _ زشتی ویازیبایی خواست وتقدیر " الله " است وانسان قادر نیست دراین قضا وقدر کوچکترین تغییری بوجود آورد _ هرکاری می کند ( خوب ویابد ) خواست الله است ؟ !
جالب اینجاست که طبق قوانین اسلام همین موجود زائده تقدیر وسرنوشت ( بی اختیار ) به خاطر عملکرد بد خویش مرتکب گناه شده ودر " روز قیامت " باید سخت ترین تنبیهات رانیز تحمل نماید ؟ ! ( تظاد )
درکتاب قران ودر آیات س 145 آل عمران _ س 17 انفال _ س 51 توبه _ س ابراهیم 4 _ س آفات 96 _ این تقدیر گرایی مسلمین تاکید وتکرار گردیده است _ برای نمونه : الله آنچه راکه شما می سازید خود آفریده است ( 96 صافات )
سوره دهر ( 30 ) شما نمی خواهید جز آنکه الله بخواهد !
سوره انفال ( 17) نه شما بلکه الله کافران راکشت وچو توتیر افکندی نه تو بلکه الله اینکاررا کرد ( ؟ ! )
کهف ( 23 و24 ) هرگز مگو من فردا اینکار راخواهم کرد مگر اینکه بگویی اگر الله بخواهد ( انشا الله )
طبیعی است انسان بااین تعریف ها موجودی بی اراده ربات که کلیه رفتار وگفتارش وعملکرد او تحت سلطه وفرمان الله می باشد
ب _ اختیار کدام است ؟
بنا برتعریف علمی انسان تابع فکر وعقل وقدرت خویش است ولذا هرکاری انجام می دهد طبق اراده واختیار خود اومی باشد
مولانا سراینده بزرگ ایرانی که هزاران بیت شعر سروده است در یک شعر کوتاه تئوری تقدیر وسرنوشت را کلا مردود اعلام نموده و انسان را از دنباله روی چنین الله و خدایی هشدار می دهد _ بیت مولانا تاکید بر اراده انسان دارد .
سروکله زدن اندیشمندان ایران با تئوری های اسلام
پس ازتهاجم تازیان به ایران درزمان ساسانیان مردم ایران وحکومت مدت 15 سال با مهاجمین درگیر شدند آ نها راشکست دادند وشکست نیز خوردند ودرنهایت ایران ما تحت سیعطره خلفای اسلامی درآمد .
پس از ورود جزوات قران به ایران اندیشمندان ما تصمیم گرفتند با فراگیری زبان عربی از زیروروی این دین مهاجم سر درآورند
تظاد بین آیات وتئوری های دین تازی اما آنقدر سرشار ازتظاد وچندگانگی وغلط های تاریخی بودند که اندیشمندان مارا بجایی نرساندند و چنین شد که مکتب های زیر سئوال بردن وفرار ازاسلام چون عرفان وتصوف و د رویشی و یارسانی درایران گشایش یافتند این مکتب ها هریک راه گریز وفراری از باورهای اسلامی بوده اند
اگرچه بسیاری ازاندیشمندان ازکنار تئوری های این دین مهاجم تازی رد شدند ولیکن برخی اندیشمندان شاعر چون فردوسی وحافظ تا آنجا که توانستند با مبارزه فرهنگی ودرحد توانایی وامکانات موجود تا آنجا که اسیر فتواهای مرگ مبلغان درباری نگردند بااین دین وارداتی به مبارزه پرداختند
اندیشمندان ومتفکرین ایران صدها سال با دین تهاجمی تازیان و باورهای خلاف عقلی وعلمی آن مبارزه فرهنگی کرده وهمچنان درمقابل این عقاید واپسگرایانه ایستادگی کرده ومی کنند و مردم ما نیز عموما زیر بار این دین بی شکل وقواره تازی نرفتند
حافظ مرید جام می است ای صبا برو
وز بنده به بندگی برسان شیخ جام را
به می سجاده رنگین کن گرت پیرمغان گوید
که سالک بی خبر نبود زراه ورسم منزلها
البته تئوری تقدیر دربرخی دیگر ازباورهای دینی وجود دارد ولیکن نه بصورت مطلقی که در باورهای اسلامی وجود دارد
تعظیم وتسلیم کامل ومحض به اللهی که خدا ی تازیان است
ب _ دستاورد های دانش بشر "علت ومعلول "
تئوری علیت ویا رابطه " علت ومعلول " یکی ازدستاوردهای مهم فکری بشر است _ بنابراین تئوری
هیچ علتی بدون معلول نیست و معلول زائده علت می باشد _ مبارزه با معلول بی نتیجه وسرانجام است
نمونه : اگر یک دانه گندم را سالها سر طاقچه ای بگذاریم هیچگونه تغییری در آن حاصل نمی گردد ولی اگر آنرا درظرف آبی قراردهیم پس از دوروز از یک طرف آن ریشه واز طرف دیگر ساقه ای بیرون می آید
دراین تغییر درآب قراردادن دانه علت وجوانه زدن زایده علت یعنی معلول است
این تئوری رامی توان درهمه زمینه ها گسترش داد وثابت کردکه معلول زائده علت می باشد
این تئوری که دستاورد علمی بشراست با بسیاری از تئوری های دینی درتظاد است
بهرروی
رودررویی بین خردگرایان ودانشمندان و مبلغان ومبشران تئوری های علمی ودینی هم اکنون نیز با پیروزی خرد گرایان کاملا مشخص شده است اقدامات ضدانسانی زامبی های ازغار گریخته داعش وشکست آنها آخرین افکار واندیشه ها و میزان مضر بودن مذهبی های متعصب برای امنیت جهان اکنون برهمگان روشنتر گردیده است وبهمین دلیل است این ازغار گریختگان اکنون پس ازشکست ادعای " تشکیل امارت اسلامی " بزدلانه درگوشه وکنار جهان مخفی شده وبه عملیات خشونت بار وتروریستی دست می زنند واین نشان بی برگ وباری این قبیله وامانده از تمودن بشری می باشد
به امید صلح وآرامش و دوستی بین همه ملت های گیتی
گروه پژوهشی به زودی منتشر می کند _ چرا نهنگ ها خودکشی جمعی می کنند ؟
هرمز نیک آئین _ شاگرد مکتب پژوهش
2020/12/28
&&&&&&&
خارج ازمتن _ زنجیرپاره کردن شادی صدر چند جنسگرا در رسانه مزدور BBC
به زودی آگاهی رسانی درمورد باند همجنسگرایان _ شادی صدر _ سهیلا امین ترابی ورها بحرینی مزدوران بن سلمان و فرقه رجوی
ارباب ورئیس شادی صدر باچشم های بسته
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر
قابل توجه ویاد اوری : هرگونه نظر شامل توهین _ تهمت _ ناسزا و کلمات رکیک وزننده حذف می گردد _ قوانین اخلاقی _ و رعایت اصول ادب دمکراتیک حکم می کند درکمال آرامش وبا استفاده از ادبیاتی متمدنانه درباره متن یاداشت بنویسید _ باسپاس از حسن توجه و همکاری شما _ ارشیا