۱۳۹۶ مرداد ۱۳, جمعه

نخستین تجربه پرواز _ برگی ازدفترهستی ومقایسه آدم وسایرجانداران ( ارشیا ارشادی )


 آخرین فریاد پهلوان اصغرنحوی پور قبل ازمرگ این بود : جانم فدای ایران



به زندانی غیرقانونی خانم رهنورد _ میرحسین موسوی و کرروبی پایان دهید 

نخستین تجربه پرواز _ مقایسه آدم وسایر جانداران  هستی 



ارشیا ارشادی وشگفتی های طبیعت  وکمی دقت و تامل 
2017/08/01 ( واکنش _ 152)

پیش نوشت 
تقدیم به آنها که دردرک وفهم هستی تامل ودقت نکرده وازکنار شگفتی های طبیعت  به سادگی می گذرند 


کیمیاها بسیارند اگر چشم کم سوی  کورفکران زن ستیز بهتر ببیند 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


به من یادداد ازتفاع ترگنگ را درته خواب گنگ سفر گم کنم
به من گفت : گم باش وپیدا که ازسایه ها  آفتابی تری ( شهیارقنبری _ غسل تعمید )

هیجان نخستین تجربه پرواز 

حدیث از مطرب ومی گوی وراز دهر کم ترجوی
که کس نگشود ونگشادست حل این معمارا ( حافظ )

It  waz but yesterday
I thought myself a fragment quivering without
rhythm in the sphere of life
now
i know that  i am sphtre
and all in rhyhmic forgements moves withhin me
Gbran Kahlil


حافظ شیرازی نخستین کسی نبود که ازاندیشه گری درباره هستی دست کشید _ تسلیم شد وسفارش کرد : گشتم نبود _ نگرد نیست
 آدم ها وشگقتی های هستی 
ازبین 100 ها پرنده ازاد درچرخش هستی کبوتر تنها پرنده ایست که میل به اهلی شدن دارد 
ازنوجوانی با کبوتر دوستی وهم نشینی بسیار داشته ام 
راز ورمز زندگی کبوترهای همانند اسرار زندگی دیگر پرندگان وجانداران  سرشاراز پیچیدگی است 
و رموز زندگی "  کبوتران آزاد"  پیچیده وشگفت انگیز تر
کبوتران آزاد که ما آنها رابانام "کبوتر چاهی" می شناسیم  چندین گونه هستند با شکل ورنگ های متفاوت 
یکی ازاین کبوترهای آزاد کبوتر بومی ویا بوم نشین نام دارد _ این گونه  کبوتر برخلاف دیگرکبوتران آزاد جملگی یک شکل هستند 
رنگی نزدیک به خاکستری بایک نقش سپید برگردن _ این کبوتران ازپگاه تا شامگاه بربام ها_ لبه بالکن ها وشیروانی  می نشینند _ این کبوتران چندان میا نه ای با نشستن برشاخساردرختان ندارند 
این کبوتران  زمانی برزمین می نشینند که خوراکی برای خوردن پیداکنند وگرنه همچنان بربام ها جا خوش می کنند 
دلیل این بام نشینی سری ازاسرارهستی وطبیعت  است
این دسته کبوتران بربام ها باهم دوست می شوند _ جفت خودرا پیدا می کنند ووارد پروسه تولید همزاد می شوند 

دراثرترس  و شکنجه و سربریدن جانداران مفید ( ذبح  اسلامی )  مقداری آدرنالین درخون آنها ترشح می گردد که بسیارمضر است 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&
آنها شب ها را کجا سرمی کنند ؟

چگونه دوست خودرا ازمیان هزاران همنوع بک شکل  شناسایی می کنند ؟ 
رازورمزایست همچنان سربسته  
ماجرا از آنجا شگفتی بیشتر پیدا می کند که پس ازنزدیکی بهم وانتخاب جفت برای  تخم گزاری باهم بدنبال مکانی امن می گردند
وسرانجام با موافقت هم مکانی را که ازهمه جهت  امن است شناسایی  کرده ووارد دوره ساختن مکان تخم گزاری می شوند 
ساختن لانه  نزدیک به دوهفته به درازا می انجامد و هردو پروازمی کنند وشاخه های نازک و قابل تا شدن راتک تک به نوک خود گرفته به جای امن می آورند _وسپس مسئولیت ها تقسیم می گردد کبوترنرشاخه می  آورد  وکبوتر ماده شاخه هارا درهم می بافد
وقتی روز تخم گزاری فرارسید کبوتر ماده درلانه می نشیند وظرف سه روزه 2 تخم می گذارد 

فهم ودانایی وقدرت خلاقیت کبوتردرمیان پرندگان  دراندازه ای میانه قراردارد 

همانگونه که دربالا مشاهده می شود جفت مورد داستان ما برروودرمیان شاخه های  نوعی گیاه شمشاد لانه ساخته است 
ومن که شاهد این ساخت وسازبودم ازخود سئوال می کردم _ چگونه می توان درلابلای یک گیاه دائم لرزان ونا 
پایدار لانه ساخت ؟

واینکه آیا این لانه با چند ترکه ساخته شده درمقابل بادهای سنگین دریایی و باران های شدید موسمی دوام پیدا می کند ؟
من انسان باهمه تجربه و دانش خود تردید فراوان داشتم 
لانه ساخته شد وکبوتر ماده دوتخم گذاشت 
آن دو مدت یکماه به نوبت روی 2 تخم می خوابیدند ومن دقیقا زمان گرفتم نوبت هرکدام 8 ساعت بود 
طی این مدت بارها بادهای سنگین وزید وبارانهای شدید بارید ولی آنها با صبوری وتحمل طاقت آوردند وپایداری کردند 
وسرانجام دو جوجه در2 روزپی درپی ازتخم سربیرون آوردند 
ولی این تنها یک سوم ماجرابود آنها باید مدت دوماه جوجه هارا تغذیه می کردند 
درتغذیه جوجه ها کبوتر نر چندان همراهی نکرد ورفت وکبوتر ماده همچنان به خدمت خود ادامه می داد 
یک شب هوا چنان باد وباران شدید همراه بود که من باخود گفتم : تصورنمی کنم فردا جوجه ها ولانه همچنان پایدار مانده باشند 
پگاه وقتی ازخواب برخواستم به دیدن لانه رفتم ودرکمال شگفتی دیدم دوجوجه همچنان درلابلای شاخه خودرا پنهان کرده و لانه نیز پای برجا بود 
باران آن شب همچون سیل بود وتحمل وتوانایی من موجود ظاهرا برتر بی شک یارای مقاومت در مقابل چنین بارشی رانداشتم  

نمی دانم مادر شبها به کدام پناهگاه می رفت ولی دراوائل پگاه به لانه می آمد وبه جوجه ها غذا می داد واین تغذیه سه بار دررهرروز تکرار می شد 
مادر پس ازتغذیه بربام می نشست و با نگرانی مراقب جوجه های خود بود 
جوجه ها هرروز بزرگ وبزرگتر می شدند ولانه همچنان کوچک بود 
لانه ای که برای دوتخم ویک کبوتر ساخته شده بود اکنون میهمان  دو کبوتربود و استقامت تحمل را داشت 
لانه ای که تنها با 10 ترکه شاخه قابل انعطاف به طول ده تا 12 سانت  ساخته شده یود 
کبوترمادر روزانه سه باربا منقارپر می آمد وبرروی شاخه های لرزان شمشاد می نشست وجوجه هایش راغذا می داد 
ومن شگفت زده تماشاگرشاهد تلاش  این مادردرمسیررشد  دو کبوتر بودم 
از آنجا که لانه درنزدیکی پنجره اتاق قرارداشت بال بال زدن کبوتر مادر را هنگام تغذیه می شنیدم 
کم کم با بزرگ شدن جوجه ها زمان نخستین پرواز نزدیک می گردید 
دوروز پس ازگرفتن تصویر بالا درپگاه صدای پروبال زدن زیاد وپی درپی راشنیدم 
ازپنجره به لانه نگاه نمودم مادر پس از تغدیه گویی با جوجه هایش مشغول گفتگو درباره نخستین پرواز بودند 
ودریک چشم بهم زندن مادر پروازکردودوفرزند نیر بدنیال  او ازلانه خارج شده وپرواز نمودند 
بنابرتجربه شخصی من کبوتران جوان حدود یک هفته تا ده روز بامادر خود هستند وازآن پس برای همیشه ازهم جدا خواهند گردید 

بنابرمستندات موجود زمان   تخم گذاری تا جدایی  مدت 100 روز  به درازا می کشد 
یعنی  ظرف 100 روز تخم تبدیل به یک کبوتر می شود که کلیه مسئولیت های زیستن را خود بعهده می گیرد وجزیی ازهستی می گردد 
اکنون این سئوال باتوجه به موارد بالا پیش روی ما قرارمی گیرد که تفاوت ما بعنوان برترین موجود هستی با یک کبوتر چیست ؟
کدامیک درمورد  تولید مثل و  رشد هم نوع ازیک دیگر برترهستیم ؟
 پاسخ دادن  به این سئوال زیاد نیاز به فکر و تامل ندارد مشخص ومعلوم است کبوتر 
اکنون همین پروسه رادرباره انسان وکبوتر با استفاده از تجربه زیست شناسان وپژوهشگران  مرور کنیم 

از ابندای آشنایی یک زن ومرد تا شروع  زندگی مشترک تا حامله شدن زن + 9 ماه بارداری و تولد نوزاد دربهترین وطبیعی ترین شکل دست کم 400 روز طول می کشد 

اززمان تولد نوزاد تازمانی که او بتواند راه برود _ سخن بگوید و حداقل مسئولیت تغذیه خودرا به عهده بگیرد دست کم سه سال یعنی حدود 1000 روز طول می کشد که باعددقبلی می شود مدت 1400 روز 

تازه کودک انسانها بعد ازگذشت این مدت( 14 برابر کبوتر )  همچنان  سخت آسیب پذیراست
  
واین درحالی است که کبوتر جوان در 100 روزگی تولد ( اززمان تخم )  بعنوان یک موجود کامل وارد چرخه زیستی می گردد 

ازانجا که اسیب پذیری یک کودک تا پایان 18 سالگی ادامه دارد طول این دوران به رقمی نزدیک به 6500 روز  می رسد 

  زمان تکامل  جوجه کبوتر اززمان سربرآوردن ازتخم تا فهم ودرک و مسئولیت حدودا 70  روز است 
 واین مدت برای یک نوزاد انسان تا 18 سالگی حدود نود وسه برابر  بیشتربطول می کشد 

به کلامی روشن تر سرعت رشد ونمو وتکامل  نوزاد کبوتر 93  بار سریع تراز فرزند انسان می باشد  




مقایسه یک جوجه کبوتر با نوزاد انسان ظرف 100 روز از تاریخ تولد وسربرآوردن ازتخم  

یکم الف  _ میزان رشد جسمی  جوجه کبوتر ظرف 100 روز صددرصد

یکم ب  _ میزان رشد جسمی یک نوزاد ظرف 100 روز تنها 5 درصد می باشد 
دوم الف _ میزان رشد عقلی یک جوجه کبوتر درصد روز 90 درصد است 

دوم ب _ میزان رشد عقلی یک نوزاد ظرف 100 روز فقط یک درصد است 
سوم الف _ میزان فهم ودرک وشعوروقدرت تشخیص یک جوجه کبوتر ظرف 100 روز 92 درصد است 

سوم ب  _ میزان فهم ودرک وقدرت تشخیص یک نوزاد انسان ظرف 100 روز یک درصد است 
چهارم الف _ میزان واکنش و فرمانبرداری یک جوجه کبوترازمادرظرف 100 روزه 98 درصد است 

چهارم ب  _ میزان واکنش وفرمانبرداری یک نوزاد 100 روزه  انسان حدود یک درصداست 
پنجم الف  _ میزان آسیب پذیری یک کبوتر 100 درمقابل شرایط آب وهوا  حدود دودرصد می باشد

پنجم ب  _ میزان آسیب پذیری یک نوزاد100روزه  درمقابل آب وهوا  100 درصد  می باشد 

ششم الف _  _ میزان پایداری ومقاومت یک جوجه کبوتر دربرابر درمواجهه با حوادث طبیعی 90 درصد می باشد 
ششم ب  _  میزان مقاومت یک نوزاد 100 روزه درمقابل حوادث طبیعی تقریبا صفراست 

هفتم الف  _ میزان هماهنگی یک جوجه کبوتر 100 روزه با طبیعت 90 درصد است 
هفتم ب  _ میزان هماهنگی یک نوزاد 100 روزه با طبیعت 5 درصد است 

هشتم الف  _ میزان سرعت فراگیری یک جوجه کبوتر 100 روزه 90 درصد است 
هشتم ب _ میزان فراگیری یک نوزاد 100 روزه یک درصد است 

چرا سایر جانداران برای هستی وطییعت  از ادم ها مفید ترهستند ؟ 

براین لیست می توان موارد بیشتری را افزون نمود _ هدف ازاین مقایسه این است که گروهی ازمردم بخاطر بی سوادی ونادانی سایر جانداران هستی را نادان _ نفهم وپست شمرده و برای تحقیر هم جنسان خود آنها را حیوان می نامند !
واین درصورتی است که بنا برتحقیقات زیست شناسان سایرجانداران به اندازه سهم خود درطبیعت دارای احساس  وقدرت فهم _ درک _ خلاقیت _ شعور می باشند 
ولی این همه ماجرانیست وعملکرد نادرست  وتخریب  شرایط زیست  _ محیطی _ جنگ ها _ کشتارها توسط انسانها بخوبی  نشان می دهد که فایده و امتیازات بسیاری ازجانداران برای طبیعت وهستی وروابط بین یکدیگر  بسیار بیش وبیشتراز انسانها می باشد 

برای نمونه می توان به چند مورد مهم  اشاره کرد 
1 _ سایرجانداران نه تنها محیط زیست را تخریب نمی کنند بلکه وجودشان برای طبیعت بسیارمفید است 

2 _ سایر جانداران برخلاف انسان هم نوع خودرا نمی کشند ودرگیری بین آنها تنها بخاطر محیط شکار وحریم شخصی است واین درگیری ها نیز برخلاف رودررویی  انسانها به کشت وکشتار نمی انجامد 

3 _ شکار جانداران تنها برای بقاست ووقتی سیرشدند به استراحت می پردازند واین درصورتی است که انسان حتی وقتی سیرهم هست بازهم طمع ورزی کرده وبه آزار هم نوعان خود وسایر جانداران روی می اورد 

4 _ درحالیکه سایرجانداران تنها محدوده کوچکی را محدوده شکار خود می پندارند ولیکن انسان خودخواه حاضراست همنوعان خودرا نالود کند تا به وسعت محدوده فرمانروایی  خود بیافزاید

5 _ انسانها به دلائل زیست محیطی و تربیت غلط وعادت های  دینی  دارای خصائل زشتی چون دروغگویی _ ریاکاری _ کینه جویی _ تسلط طلبی _ نژاد پرستی _ دیکتاتوری _ حرص وطمع بی حد ومرز _ همنوع آزاری _  قتل همنوع _ خودبرتربینی و... می باشند  که این نقاط ضعف شخصیتی دروجود سایر جانداران یافت نمی شود  


6_  آدم ها به  علت  دیوانگی ویا ازسرفقر وویا تفریح سایر جانداران را می کشند _ زجر وشکنجه می دهند ومناطق زیستی آنها را نابود وبه نسل کشی آنها مشغولند واین درحالی است که سایر جانداران انسان را دشمن خود تصور نمی کنند _ گوشت انسانها هم برای جان داران گوشتخوار غذای مناسبی نیست و به ندرت به انسان ها تهاجم می کنند 

7 _ غیر از انسان های بومی وقبیله ای که برای طبیعت و سایر جانداران ارزش قائل هستند آدم ظاهرا متمدن شهرنشین گوشتخواروخونخوار وضد طبیعت می باشند وبادست خود محیط زندگی خود ودیگران را نابود وهستی وطبیعت را با دود وآهن وهوای آلوده غیرقابل زیستن می نماید ونام این تخریب را هم تمدن گذاشته اند 

8 _ سایرجانداران به یکدیگر غرض وخصومتی ندارند وبصورت مسالمت آمیز درکنارهم زندگی می کنند ولی ادم های متمدن نما به نسل کشی _ بی دودمان وعقیم کردن گروهی ازهم نوعان خود می پردازند تاعنصر وجودی  آنها را ازبین ببرند _ نگاه کنید به نابودی  سیستماتیک وبرنامه ریزی شده وسرانجام  صاحبان اصلی قاره امریکا "یعنی سرخپوستان "

9 _ آدم ها تصور می کنند قدرت وفهم ودرک هستی وطبیعت را بیشتراز سایر جانداران می دانند ودرصورتی که درعمل چنین نیست وسایر جانداران هستی  بیشتراز آدم ها به طبیعت احترام گذاشته و هرگز درپی تخریب آن برنمی آیند 

10 _ سایر جانداران به وجود آدم ها بعنوان بخشی ازهستی وطبیعت احترام می گذارند واین درحالی است که آدم های مدعی شعور وآگاهی سایر جانداران رابه بند وزنجیر وقفس می اندازند تا با آزار وحبس آنها برای خود منبع در آمد وتفریح ووقت گذرانی  فراهم نمایند _ وجود صدها قفس تنگ بعنوان باغ وحش درگوشه کنار گیتی بهترین مدعاست 



به این فهرست می توان موارد  دیگری هم افزود _ نتیجه اینکه  هرچه سایر جانداران برای هستی وطبیعت ومحیط زیست مفید هستند در مقابل آدم ها برای هستی زیان آور می باشند

 اگر ازقله خود بزرگ بینی کمی پائین آئیم  وتامل کنیم  قدرت فهم ودرک وشعورحتی   برخی از خصوصیات  سایر جانداران درمواجه با طبیعت  وهم نوع خودبیش و  بیشتر از آدم های مدعی دانش وتمدن  می باشد 

کمی تامل ودقت کنیم برخی ازجوجه ها وکره های برخی ازجانداران همانند مرغ واسب پس از سربرون آوردن ازتخم و رحم مادرفورا ( مرغ ) و پس از چنددقیقه ( کره اسب ) سرپای خود می ایستند وکافی است که سرپا ایستادن  این دورا با نوزاد  آدم ها مقایسه کنید 



نتیجه 
بدون آنکه به دنبال افسانه سازی های دروغین درباره هستی وطبیعت باشیم 
بر  شگفتی های هستی تامل کنیم _ به طبیعت ومحیط زیست خود وسایر جانداران احترام بگذاریم _ ازنابودی گونه های موجود درطییعت وهستی وجنایت علیه دیگر موجودات تحت نام " شکار " وزجرکش کردن  وزندانی نمودن پرندگان وسایر جانداران دست برداریم _ محیط زیستی دیگر جانداران را برسمیت شناخته و تخریب نکنیم 
سایر جانداران همانند ما ازطبیعت سهم وحق دارند آنرا برسمیت یشناسیم 
از زجرکش کردن چهارپایان مفید به روش ناخوشایند و مضر ذبح اسلامی دست بکشیم 
دقت وتحقیق کنیم روش عاقلانه وخردمندانه کشتن چهارپایان مفید روش ذبح اسلامی نیست  _  تفاوت کشتن غیراسلامی   با کشتن اسلامی درروش خشونت ودرنده خویی وبی احساسی نسیت به جانداران است  وتفاوت دیگری ندارد _ 
انسانی است چراکه جانداران را قبل ازکشتن معاینه کرده وسپس بیهوش می کنند تا جاندار  درد را برخلاف ذبح اسلامی حس نکند وبقیه ماجرا هیچ تفاوتی با کشتار اسلامی ندارد انسان درمقابل طبیعت وهستی موجودی حقیر است 
دیگرجانداران طبیعت دربسیاری موارد یک سروگردن ازانسان عاقل وهوشمند ترهستند 
از خود بزرگ بینی درمیان سایر جانداران دست بکشیم واز آنها حمایت کنیم 


ارشیا ارشادی 2017/08/04


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

قابل توجه ویاد اوری : هرگونه نظر شامل توهین _ تهمت _ ناسزا و کلمات رکیک وزننده حذف می گردد _ قوانین اخلاقی _ و رعایت اصول ادب دمکراتیک حکم می کند درکمال آرامش وبا استفاده از ادبیاتی متمدنانه درباره متن یاداشت بنویسید _ باسپاس از حسن توجه و همکاری شما _ ارشیا