۱۳۹۸ تیر ۱۴, جمعه

نگاهی به تبعیض های حقوقی زنان در ایران و بی حقوقی زنان اسیر درفرقه رجوی ( بخش نخست )



به آزار وستم بهائیان پایان داده وحقوق شهروندی آنها را  رعایت کنید 


انگلیس از گردنه بندی و کشتی ربایی برای بالا بردن سطح تنش دست بردارد 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


نگاهی به حقوق زنان درایران وجهان _ بخش نخست تبعیض های حقوقی زنان وبی حقوقی زنان اسبر درفرقه رجوی 




ارشیا ارشادی وحقوق زنان 
2019/07/05 برابر 2578 هخامنشی ( واکنش _ 301 )





زنان نیمه بزرگ انکار از دوران قبل ازخردمندی تا عصر تحقیر متمدنانه 

پیش نوشت 

تبعیض علیه زنان و خوار شماری وتحقیر آنها عمری به درازای " آفرینش گری " هستی بشر در کهکشان ومنظومه هستی دارد _ بنابرتحقیقات دیرینه شناسا ن این تبعیض  از نخستین دوران های پیدایش بشر وجود داشته است _ درعصرهای اولیه وسنگی ونوسنگی و غارنشینی وو درجوامع نخستین نوعی تقسیم کاروجود داشته است چنین که شکار و تهیه خوراک بعهده مردان و نگهداری ازمحل زندگی وپخت غذا وفرزند داری وغیرو بعهده زنان بوده است 

تاآنجا که دانش بشر تائید کرده البته تفاوت هایی از جهت قدرت بدنی واندام شناسی بین این دو وجود دارد ولی این تفاوت های ارثی / ژنتیکی نمی توانند ونباید بهانه تبعیض بین این دوجنسیت گردد 

اگرچه نوع زندگی خانوادگی ومسئولیت ها درقرون اولیه طبق یک سنت و روش مورد استفاده قرار می گرفته است ولیکن ازعصر کشف آتش و غارنشینی بدین سو بشر کم کم وارد دوره " فکر وخلاقیت " می شود که درنهایت به دوران " خردورزی منتهی می گردد 




دقیقا ازاین دووران بشر است که نوعی نظم وقوانین اولیه وارد اجتماعات زندگی بشر می گردند
این نظم وقوانین صدالبته توسط مردان تعین ومقررمی گردند وچنین است که " تبعیض " درمورد زنان بعنوان جنس ضعیف  وارد فرهنگ ها ورسوم می گردند 
شاید قربانی کردن زنان برای خشنودی " خدایان" موجود درطبیعت ( ماه وخورشید وباران وو ) از اولین نشانه های تبعیض علیه زنان دردوران های نخستین باشد 
دراین دوران ها رهبر قبائل و سایر اجتماات انسانی " مردان " هستند _ درجنگ های بین قبیله ای مردان شرکت می کنند
وعموم پادشاهان وفرماندهان نظامی مرد هستند 
گرچه درازای زندگی بشر در کره زمین از ملیونها سال تجاوز می کند  ولیکن عمر پیدایش ادیان وباورها درمیان بشر اگر روایات سینه به سینه را " مستند تصور " کنیم از حدود 6 تا 7 هزارسال تجاوز نمی کنند 
دراین دورانها " تبعیض علیه زنان "  درچهارچوب ادیان و آئین ها ساماندهی وقانونی می گردند 
برای ترسیم موقعیت وجایگاه"  زن درتاریخ " باید وضعیت زنان را ازدیرباز تاکنون قسمت بندی نمائیم و لذا دراین بخش زمینه شناسی کمی تامل لازم است .




دوره نخست _ دوران رسم  وعادت 

دردوران های نخستین زندگی بشر این" قدرت وزور " است که  فرمانده ورهبر است 
دراین دوره " تلاش برای بقا " تمامی فکر ودلمشغولی بشر است _ این موجودات برای زندگی باید طبیعت گردی کنند و طبعا شکار سایر جانداران ومصرف خام آنها بقای اورا تضمین می کند 
ولی شکار ساده نیست و قدرت جست وخیز وسرعت عمل درآنها بنا برقوانین طبیعت بسیار بالاست 
وبشر مجبوراست دسته جمعی بدنبال شکار بیافتد _ بدود وبدواند تا شاید شکار خسته ودرحال فرار با مانعی روبروشود ودراینجاست که  بشر ها  با خشمی شعله وربه سوی شکار می روند وشکار را اسیر خود  می کنند 

طبیعی است قدرت کم تر و روحیه حساس وظریف " زن " باعث می شوند از شرکت درشکار معاف گردد 
مردان خسته باشکار بازمی گردند و بدست آورده را تقسیم و درکنارهم میل می کنند 

شکار توسط مردان کم کم به یک رسم  وعادت ووظیفه مردان  مبدل می گردد 
این دوره رسم وعادت که کم کم به یک تعهد و"قانون نانوشته"  مبدل شده ملیونها سال بطول می انجامد  

بنظر می رسد که زنان نیز ازاین رسم وقانون چندان هم نارضایتی نداشته باشند 
طبع زنان حساس وظریف است  وشاید این یکی از علل پذیرش  کارهای غیر و  بعد از شکار ودر محیط زندگی جمعی  باشند 




دوره دوم _ دوران تحکیم قدرت مردان وقربانی شدن زنان 

دوران تحکیم قدرت مردان از زمان ساخت ابزار شکار و  " کشف آتش "  بدین سو آغاز می گردد 
دراین دوران مردان شکار باساخت وسائل ابتدایی شکار " بصورت ساده وآسان تری شکار می کنند 
دوران کشف آتش باعث آسایش و زندگی آسان تری برای بشر می گردد 

دراین دوران بشر هم ساده تر شکار بدست می آورد وه آنرا بصورت " پخته " وکباب شدم میل می کند
این تحولات همچنین به تحکیم قدرت بیشتر مرد منتهی می گردد



پس از کشف اتش " دوران کنجکاوی بشر " فرامی رسد وکشف آتش بشر را به سوی " فکرکردن " می کشاند 
اکنون با اندکی ساده ترشدن شرایط زندگی برای بشرفرصتی پیش می آید تا  " فکر " نماید 

بشرنخستین که آتش رادراثر یک اتفاق نادر کشف کرده وبکار گرفته است دراین دوران کم کم به فکر " افریدن وآفرینشگری " می افتد وبدنبال پاسخ برای این سئوال شکل گرفته درذهن خوداست : من آتش را ساختم _ چه کسی مراساخته است ؟





دوران سئوال های بی پاسخ و طبیعت پرستی بشر

در دوران " فکر " کردن بشر وارد  فضای " خیالبافی " و سئوال وپاسخ های ناقص  می افتد 

دراین دوران بشر به  " طبیعت " نزدیک ونزدیک تر می شود "  پرستش واحترام به خورشید وماه وستارگان " ازدستاوردهای فکری این دوره بشراست " دوره آفرینش خدایان خیالی " 

ولی برخی ازرخدادهای طبیعی چون " رعد وبرق وبرف وباران " بشر رابه این ورطه توهم فرومی برد که " علت خشم خدایان چیست ؟ 




زنان قربانیانی برای رضایت خدایان 

باور به خدایان تخیلی وخشم این خدایان درباور های رهبران قبائل و نیاز به قربانی برای خرسندی این خدایان وارد رسوم وعادات قبائل می گردد  وچنین است که زنان قربانی می شوند تا خدایان آرامش یابند !

ازهمین دوران است که تبعیض علیه زنان دربین بشرهای نخستین کم کم حالت بسیار جدی بخود گرفته وبعنوان " رسم و سنت " مرسوم می گردد _ درعصر خدایگان پرستی هزاران زن برای رضایت خدایان ها یا به قتل می رسند ویا سوخته می شوند !

این دوران "خدایگان طبیعت پرستی"  نیز هزاران سال بطول می انجامد 




دوره سوم _ دوره پیدایش باورهای دینی _ آئینی 

دردوره سخت وتدوین باورهای دینی _ آئینی افرادی دربین اجتماعات بشری یافت می شوند که ازضریب هوشی بیشتری ازبقیه برخوردارهستند _ مردمان نا آگاه و کم هوش کم کم دور این افراد جمع می شوند وحل مشکلات ومسائل خودرا از آنها طلب می نمایند _ اینگونه افراد بعدها درتاریخ بعنوان " پیامبر " معرفی شده ومعروف گشته اند 

ظهور مدعیان درعضر فوق جهالت ( بت پرستی )

نکته بسیار قابل تامل ظهور پیامبران در دوره های  " بت پرستی " است 

برای نمونه می توان از " بت پرستی قوم یهود "  و ظهور " موسی " نام برد  که ازباور بت پرستی گذشته است 
ویا  به " محمدبن عبدالله "  اشاره کرد که درسرزمین درعهد فوق جاهلیت پای به عرصه تبلیغ علیه بت پرستی زده است 

بهرروی پیامبران را می توان گذر کردگان از باور مرسوم " بت پرستی " نام نهاد 





چکیده افکار وباورهای افراد معروف به پیامبران این است 

بت ها ساخته دست انسانها هستند وخدا نیستند _ بت ها را نپرستید 

اینکه " بت ها نمی توانند سازنده بشر وهستی وخدا وآفرینشگرباشد البته پیشرفت فکری قابل تاملی است ولی سئوال بعدی ومهم تر این است که : پس خدا وآفریننده کیست ؟

آگاهی رسانی 


مزدوران امریکا رابیشتربشناسیم _ آرش آرامش ( مستعاروجعلی )
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&

تعریف نازل و تحقیر زنان وقانونی شدن تبعیض در برخی باورهای دینی 

همانگونه که دربالا اشاره شد تبعیض وتحقیر زنان دیشه درپیدایش تاریخ بشر دارد ولی درعصر " شیوع وگسترش باورهای دینی " زن ها بعنوان موجودات " درجه   دوم " وارد باورهای دینی شده و تبعیض علیه آنها درقوانین دینی رسمیت یافتند 

برای نمونه می توان ازتعریف زن دردین مسیحیت واسلام نام برد




1 _ تعریف زن درمسیحیت 
کتاب مقدس : خداوند یکی ازدنده های چپ آدم را جداد کرد _ درآن گوشت تپاند وزن را خلق نمود !
2 _ تعریف زن دراسلام 
همانطور که الله برای سایر جانداران جفتی آفرید برای مرد هم زن را خلق کرد  !

درهردو مورد زن صرفا بعنوان یک ابزار برای تکثیر خلق شده است !
دردین اسلام وکتاب قران که زن " بعنوان کشت زار مرد شناخته شده تا هرگونه که خواست درآن کشت نماید !

بهرروی برخی ازادیان  به گسترده ترین شکل ممکن زنان را تحقیر و موجودی جنس دوم ووسیله ای برای کامیابی مرد خلق گردده است .




وضعیت حقوق زنان درایران 

درتاریخ ایران قبل  ازتهاجم اعراب ( هخامنشیان وساسانیان زنان  از  حقوق مساوی بامردان برخوردار بوده ودوش به دوش آنها کار می کرده ودستمزد دریافت می کرده اند 

بعد ازتهاجم واشغال ایران توسط عرب های درنده خوی مهاجم که یزدگرد چهارم  ساسانی زمینه ساز ان بود _ مدت حدود 200 سال ایران تحت استیلای عربها قرار داشت وچنین شد که زنان در محاق سیاهی وزندان خانگی قرارگرفتند 

وضعیت زنان ایران دردوره اشغال اسلامی بسیار وخیم بود وزنان ایران تحت قوانین واپسگرای اسلامی / شیعی درزندان واسارت مردان قرارگرفتند / 

دوران سیاه صفویه وقاجار زنان کنج خانه نشستند و لقب " عیال وضعیفه " گرفتند 

پس ازپایان یافتن دوران سیاه سلسله  قاجار  وبه قدرت رسیدن رضاشاه نامبرده  پس از آگاهی ازوضعیت ترکیه تلاش کرد درراستای حقوق زندان دریک طرح مطالعه نشده ازایشان تقلید نماید ودرهمین راستا طرح " کشف حجاب اجباری " بدون کارشناسی ودرنظرگرفتن عواقب این حکم دستور داد تا پاسبان ها " چادر ازسرزنان بکشند "

این اقدام غیرکارشناسی ودیکتاتور مابانه رضا شاه اما با مخالفت عموم زنان ایران قرارگرفت 
عکس العمل  روضه خوانهای شیعه گری هم به این اقدام باعث عدم موفقیت " طرح کشف حجاب " گردید 





نهضت  مشروطیت _ قانون اساسی وبی حقوقی زنان ایران 

اگرتاریخ نهضت مشروطیت را زیروروکنیم هیچ ردپایی از " حضورزنان " پیدا نمی کنیم 
در تدوین قانون اساسی 1285 یعنی نتیجه نهضت مشروطه هیچ ردپایی ازحقوق زنان به چشم نمی خورد _ قانون مدنی ایران یعد نهضت مشروطیت هم آلوده به مذهب است و این قوانین وتحت تاثیر اسلام وشیعه گری است 

وضعیت حقوق زنان در زمان محمد رضا پهلوی 

محمد رضا پهلوی برخلاف پدر خود که تلاش کرد به اجبار چادر ازسرزنان ایران بردارد تلاش کرد با تبلیغات فرهنگی به زنان ایران حق انتخاب پوشش عطا کند _ گرچه طبق قانون مدنی اسلام زده ایران زنان همچنان تحت تبعیض قرارداشتند





حق رای برای زنان ومخالفت آخوندها 

درسال 1341 برای نخستین بار حق رای زنان درچهارچوب طرح انجن های ایالتی وولایتی تدوین و درمجلس شورای ملی تصویب گردید 
اعطای حق رای به زنان ایران مورد مخالفت وواکنش منفی آخوندهای ایران قرارگرفت 

قبلا آخوندهایی چون مدرس وکاشانی  با عطای حق رای به زنان به مخالفت پرداخته بودند 
درسال 1342 آقای خمینی در سخنرانی خود درمسجد اعظم قم با مصوبه مجلس شورای ملی  وتصویب حق رای به زنان به مخالفت علنی پرداخت _ انتقاد ایشان با عکس العمل شدید وفوری دستگاه امنیتی مواجه ونامبرده بهمین خاطر دستگیر وبعد به کشور ترکیه تبعید گردید




وضعیت حقوق زنان درحکومت اسلامی 

زنان ایران تحت حاکمیت نظام اسلامی نه تنها به حقوق تازه ای دست نیافتند بلکه " حق انتخاب انتخاب پوشش " خودرا نیز ازدست دادند _ تفکیک جنسی _ محرومیت حضور زنان در ورزشگاه ها _ محرومیت زنان ایران ازهنر خوانندگی و قوانین مدنی تحت تاثیر قوانین دینی همچنان تبعیض علیه نیمی ازمردم ایران به شمار می روند 

کمپین یک ملیون امضا برای برابری 

تلاشگران جنبش مدنی وحامیان حقوق زنان درسال 1385 کمپین یک ملیون امضا برای برابری را تاسیس کردند 

این گروه کوچک تلاشگران عرضه زنان تلاش کردند با امکانات اندک خود ارتباط گرفتن با زنان وگفتگو با آنها همچنین انتشار مقالات پژوهشی موارد تبعیض  های قانونی علیه زنان را دسته بندی و تلاشی رابرای تغییر ولغو موارد قانونی تبعیض به آگاهی زنان رسانده وخواستاار تغییر این موارد تبعیض آلود گردند
حاصل چندسال تلاش وکوشش این خانم ها گرچه با موانع متعددی ازبرخورد حکومت با آنها گردید ولیکن آنها توانستند درمورد وجود این قوانین آلوده به تبعیض تلاش کرده وآنها را درچهارچوب قوانین مدنی ایران دسته بندی وبرجسته نمایند 







این موارد عبارت بودند از

یکم _ درباره ازدواج شامل 
قوانین نابرابر درمورد ازدواج _ اظهار نظرهای مسئولین  وفتوی های مرتبط با ازدواج 

دوم _ تعدد ذوجات ( چند همسری )
شامل _ موارد قانونی مربوط به تعدد ذوجات _ تاثیر قوانین مزبوط به تعددذوجات _ اظهار نظر مسئولین مخالف وفتواهای مربوط به تعدد ذوجات 

سوم _ ازدواج موقت ویا صیقه 
موارد قانونی مربوط به صیغه 

چهارم _ طلاق 
مورد قانونی مربوط به طلاق _ تاثیرقوانین تابرابر درمورد طلاق 

پنجم _ فسخ
موارد قانونی مربوط به فسخ 

ششم _ نفقه ومهریه 
موارد قانونی مربوط به نفقه ومهریه 

هفتم _ ولایت ( سرپرستی)  برفرزندان 

موارد قانونی مربوط به سرپرستی _ تاثیرات مخرب موارد قانونی سرپرستی برفرزندان _ اظهار نظرهای مسئولین وفتاوی درمورد سرپرستی فرزندان 





هشتم _ قیومیت 
موارد قانونی مربوط به قیومیت 

نهم _ سن مسئولیت کیفری 
موارد قانونی مربوط به سن مسئویت کیفری _ تاثیرات مخرب مربوط به سن مسئولیت کیفری _ اظهار نظرمسئولین وفتاوی مربوط به سن مسئولیت کشوری 

دهم _ دیه 
موارد قانونی مربوط به دیه _ تاثیرقوانین نابرابر درمورد دیه 
فتواهای مربوط به دیه 

یازدهم _ ارث 
قوانین مربوط به ارث _ قوانین مربوط به ارث _ نظریات مسئوولین وفتاوی درمورد ارث 

دوازدهم _ قتل های ناموسی 
موارد قانونی قتل های ناموسی _ تاثیرات مخرب قتل های ناموسی _ نظریات وفتاوی درمورد قتل های ناموسی 

سیزدهم _ تابعیت 
موارد قانونی تابعیت _ فتاوی مربوط به تابعیت 

چهاردهم _ شهادت دردادگاه 
موارد قانونی مربوط به شهادت _ موارد تبعیض آمیز درمورد شهادت_ نظریات وفتاوی درمورد شهادت 




پانزدهم _ سنگسار 
قوانین مربوط به سنگسار _ نمونه های واقعی درمورد سنگسار _ فتاوی مرتبط با سنگسار 

شانزدهم _ پوشش اجباری 
قوانین مرتبط با پوشش اجباری 

هفدهم _ فرصت ریاست جمهوری 
قانون مرتبط با محرومیت زنان اررسیدن به مقام ریاست جمهوری 

هجدهم _ محرومیت زنان ازحضور درورزشگاه ها ومیادین ورزشی 

نوزدهم _  محرومیت زنان از هنر خواندگی 

بیستم _  عدم فرصت های مساوی برای اشتغال زنان 

همانگونه که مشاهده می شود قوانین تبعیض آلود درمورد زنان جملگی منشا دینی /  مذهبی دارند _ اجرای این قوانین درایران باعث تبعیض های گسترده علیه نیمی ازمردم ایران ( زنان ) شده که  توسط مردان تصویب  واجرا می گردند 

از آنجا که تبعیض ها ومحرومیت های زنان ایران متاثر ازقانون اساسی وقوانین مدنی ایران می باشند لذا تا بازنگری وتدوین قانون اساسی جدید نباید چشم براه رفع تبعیض ولغو این قوانین زن ستیز باشیم 
زنان ایران باید برای رقع این محدودیت ها ومحرومیت ها درچهارچوب تلاش های مدنی کوشش نمایند 




زنان عضو واسیرفرقه رجوی بی حقوق ترین زنان درجهان 

همانگونه که دربالا اشاره شد زنان ایران ازتبعیض های جنسیتی رنج می برند ولی دریک مقایسه بین حقوق زنان درتشکیلات فرقه رجوی وزنان ایران درمی یابیم که زنان عضو فرقه  در مقایسه بازنان ایران اصولا ازهیچ حقوقی برخوردار نیستند 

وضعیت حقوق زنان درتشکیلات فرقه رجوی 

یکم _ زنان عضو فرقه رجوی ازهرگونه ارتباط با مردان محروم هستند 

 دوم _ زنان عضو فرقه رجوی از  حق دوست داشتن _ علاقمندی وازدواج محروم هستند 

سوم _ زنان درفرقه رجوی ازهرگونه ارتباط با خانواده های خود محروم هستند 




چهارم _ زنان عضو فرقه رجوی از هرگونه آرایش و لوازم پیرایشی محروم هستند 

پنجم _ زنان عضو فرقه رجوی ازشرکت درهرگونه کارهای هنری ازجمله تیاتر در کنار مردان محروم هستند

ششم _ زنان عضو تشکیلات فرقه رجوی مجبور به ازدواج تشکیلاتی ( تجاوز حنسی ) گردیده اند

هفتم _ زنان درتشکیلات فرقه رجوی مجبور به طلاق اجباری ازهمسران خود گردیده اند 




هشتم _ زنان درتشکیلات فرقه رجوی مورد دستبرد فیزیکی _ حنسی واحساسی قرار می گیرند 

نهم _ زنان اسیر درفرقه رجوی از هرگونه ارتباط با دنیای خارج ازتشکیلات محروم هستند 

دهم _  سران فرقه رجوی زنان عضورا  تحت  تعلیمات جاسوسی وخبر چینی قرارداده وازآنها بهره برداری می نمایند 

یازدهم _ زنان فرقه رجوی مجبور به استفاده از لباس نظامی وروسری سازمانی هستند 




قابل توجه سازمان ها ونهاد های مدعی دفاع ازحقوق بشروزنان 

متا سفانه افراد  وگروه های مدعی دفاع ازحقوق بشر وزنان ازجمله بنگاه سیاسی عفو بین الملل علیرغم این همه سند وشهادت افراد عضو سابق این گروه تروریستی  بادریافت حق السکوت ماهیانه ازاین فرقه و اطلاعات غلط افرادی نفوذی چون "رها بحرینی _ شادی امین چشم خودرا برنقض گسترده حقوق بشر درتشکیلات ومناسبات این فرقه مخرب ذهن می بندند 





برده داری و برده فروشی نشان از سنت تحقیر زنان درباورهای دینی نشات می گیرند 
&&&&&&&&&&&&&&&&&&&&


خانم شیرین عبادی _ وآقایان  عبد الکریم لاهیجی  ورضا  معینی 
اگر شما واقعا مدافع حقوق بشر وزنان هستید 
اگر ریگی به کفش ندارید و افراد مستقلی هستید 

گزارشی درمورد نقض گسترده حقوق بشر درتشکیلات فرقه رجوی تهیه نموده و به کمیته حقوق بشر سازمان ملل ارسال نمائید _ لذا تا هم چنان درمورد نابودی حقوق اعضای تشکیلات فرقه رجوی سکوت می کنید 
نه تنها از  عنوان های قلابی  استفاده می کنید بلکه وابسطه ومزدور به شمار می روید 

رعایت حقوق بشر امری جهان شمول است وگروهک ها رانیز شامل می گردد
پس برای اثبات ادعای مدافع حقوق بشر بودن خود هرچه زودتر درمورد فرقه رجوی  اقدام کنید 

ارشیا ارشا دی 
فرزند آبشار 
2019/07/06 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

قابل توجه ویاد اوری : هرگونه نظر شامل توهین _ تهمت _ ناسزا و کلمات رکیک وزننده حذف می گردد _ قوانین اخلاقی _ و رعایت اصول ادب دمکراتیک حکم می کند درکمال آرامش وبا استفاده از ادبیاتی متمدنانه درباره متن یاداشت بنویسید _ باسپاس از حسن توجه و همکاری شما _ ارشیا